
Opony samochodowe
Nie wiesz, jakie opony wybrać? Zapraszamy do przeczytania naszego poradnika oraz do zapoznania się z zestawieniem (rankingiem) TOP produktów. Specjalnie dla Ciebie testujemy opony!
Według wielu na dwóch rzeczach nie warto oszczędzać: oponach i hamulcach. Jednak kiedy stajemy przed wyborem, jakie ogumienie wybrać do naszego samochodu, często podjęcie decyzji jest bardzo trudne. W sieci istnieją rankingi opon, liczne poradniki i recenzje, jednak czy można im ufać? W dzisiejszym odcinku postaramy się rozwiać Wasze wątpliwości!
Nowe czy używane?
Zakup używanym opon może być rozwiązaniem kuszącym ze względu na koszty, jednak pamiętajmy, że zużycie opon następuje nie tylko wraz z przejechanymi kilometrami, ale i upływającym czasem. Oznacza to, że kilkuletnie, prawie “nie jeżdżone” opony nie są wcale takim okazyjnym zakupem, jak może się nam wydawać. Jeżeli kupujemy komplet opon (odradzamy zakup parami), ważne jest ich równomierne zużycie. Jeżeli nie jesteśmy ekspertami w dziedzinie wulkanizacji, ciężko będzie nam ocenić stopień zużycia kupowanych opon, zwłaszcza jeżeli były nierówno eksploatowane na skutek złego wyważenia.
Tajemnicze rozmiary
Żyjemy w epoce standaryzacji, a ta przypadłość nie ominęła również opon. Spójrz na swoje aktualne opony – na boku mają oznaczenie, np. 225/55 R 17 97 W. Kupując nowe opony, wiemy od razu czego szukać. Do wyszukiwarki w danym sklepie wystarczy bowiem wprowadzić powyższe parametry. Ale za co konkretnie odpowiadają?
225 – szerokość opony w milimetrach
55 – oznaczenie profilu opony, czyli związku pomiędzy wysokością i szerokością, w tym przypadku wysokość boku to 55% szerokości opony. Niższe boki zapewniają pewniejsze prowadzenie na zakrętach
R – oznacza, że opona jest radialna (obecnie to standard)
17 – wewnętrzna średnica opony, czyli wysokość felgi – wyrażona w calach
97 – oznaczenie nośności opony
W – klasa maksymalnej nośności opony wynikająca z homologacji
Letnie, zimowe, całoroczne
Standardowo opony samochodów osobowych występują w dwóch wersjach: letnich i zimowych. W temperaturze około +7 stopni Celsjusza opony letnie tracą swoje właściwości i powinny być zastąpione zimowymi zamiennikami. Jednak powoduje to duże koszty: zakup dwóch kompletów opon, dwukrotnie wykonywana w ciągu roku wymiana, ewentualne koszty przechowywania u wulkanizatora itd. Być może warto zatem rozważyć zakup opon całorocznych, które są próbą “pogodzenia” zalet opon letnich i zimowych przy minimalizacji ich wad. Jest to rozwiązanie szczególnie warte polecenia w sytuacji, gdy jeździmy mało. Wtedy bowiem nie zdążymy zużyć dwóch kompletów opon , które zwyczajnie się zestarzeją.
Pamiętaj jednak, że opony letnie w porównaniu z całorocznymi w testach wypadają znacznie lepiej: zapewniają lepsze hamowanie, są trwalsze, powodują mniejsze spalanie i lepiej trzymają się drogi. Również opony zimowe przewyższają całoroczne odpowiedniki zapewniając po prostu lepszą przyczepność na śniegu.
Klasy opon
W zależności od producentów możemy umownie przyjąć, że istnieje kilka klas opon ze względu na zastosowany know-how, materiały czy technologiczne zaawansowanie. Opony najwyższej klasy będą wykazywać bardzo dobre osiągi pod każdym względem, podczas gdy opony klasy średniej mogą mieć bardzo dobre jedne parametry, inne zaś już tylko przeciętne. Technologie zastosowane w oponach premium będą najnowszymi zdobyczami, podczas gdy segment “średni” będzie bazował na rozwiązaniach technicznych stosowanych w markach premium kilka lat temu.
Klasa premium
Składają się na nią produkty renomowanych marek takich jak:
Pirelli
Michelin
Goodyear
Continental
Dunlop
Są to produkty najbardziej zaawansowane technologicznie oraz wykonane z największą starannością, co powoduje, że wśród nich jedynie bardzo sporadycznie mogą wystąpić “felerne” egzemplarze.
Klasa średnia
Są to produkty o najlepszym stosunku ceny do jakości. Do klasy średniej zaliczamy wielu znanych producentów:
Yokohama
Nokian
Uniroyal
Kumho
Hankook
Kleber
Firestone
Produkty te dedykowane są kierowcom, którzy szukają sprawdzonych rozwiązań i dobrej jakości przy jednoczesnej rozsądnej cenie.
Klasa ekonomiczna
Wyroby te dedykowane są głównie “spokojnym” kierowcom oraz tym, którzy poruszają się głównie po mieście. W ich wypadku wybór produktów z tej grupy cenowej będzie w pełni uzasadniony. Producenci, jakich można wymienić w klasie ekonomicznej to:
Dębica
Barum
Sava
Nexen
Chociaż są to wciąż dobre produkty, ustępują właściwościami bardziej :ekskluzywnym” odpowiednikom, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.
Najtańsze produkty
Są to wyroby, które kosztem niższej ceny zakupu zapewniają najmniejszy poziom bezpieczeństwa. Znane są również jako “chińczyki”.
Apollo
Roadstone
Zeetex
General
Federal
Toyo
Cooper
Nankang
Mając do wyboru zakup nowych, nawet najtańszych opon, lub kilkuletnich używanych wyższe klasy – warto wybrać to pierwsze
Etykieta UE
Aby łatwiej było porównać właściwości opon, w Unii Europejskiej zastosowano zunifikowane etykiety zawierające trzy dane: opór toczenia, hamowanie na mokrej nawierzchni, hałas zewnętrzny.
Tak wygląda etykieta opon Bridgestone DriveGuard należących do segmentu premium:
A tak tanich opon Zeetex ZT1000:
Pierwszy parametr to opory toczenia wyrażone w syntetycznej skali A-G. Opona oznaczona symbolem A będzie powodować najmniejsze spalanie, zaś ta oznaczona literą G – największe.
Drugi parametr to wskaźnik skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni. A oznacza najkrótszą drogę hamowania, G – najdłuższą drogę., przy czym litery D i G nie są używane. Oczywiście długość drogi hamowania ma bezpośrednie przełożenie na nasze bezpieczeństwo.
Trzeci parametr to oznaczenie głośności opon. Jedna fala oznacza oponę cichą, dwie fale – średnią, trzy fale – głośną. Dodatkowo podana jest wartość hałasu w decybelach.
Kiedy należy wymienić opony?
Opony należy wymienić, jeżeli na taką konieczność wskazuje wskaźnik zużycia opony (TWI) lub jeżeli go nie ma, opona ma przynajmniej 1,6 mm bieżnika. Tyle mówi prawo, jednak nowa opona ma bieżnik głębokości 8-9 mm, a więc prawo dopuszcza bardzo duże zużycie. Pamiętajmy, że opona o głębokości bieżnika 1,6 mm chociaż dopuszczona do użycia prawem, może nie zapewnić nam bezpieczeństwa. Ma to szczególne znaczenie przy mokrej nawierzchni. Wjazd w każdą, większą kałużę przy wyższych prędkościach może skończyć się zjawiskiem akwaplanacji (aquaplaningu), czyli utratą przyczepności opony do nawierzchni poprzez nadmierną ilość wody, która nie może zostać odprowadzona z powodu zbyt płytkiej rzeźby bieżnika. Przyjmuje się więc, że opony letnie należy wymienić przy głębokości bieżnika 3 mm, zimowe zaś przy bieżniku 4-4,5 mm. Opona, której głębokość bieżnika wynosi 4 mm na mokrej nawierzchni posiada tylko 65% przyczepności opony z bieżnikiem 8 mm. Z kolei opona o ustawowej głębokości 1,6 mm na mokrej nawierzchni posiada tylko 40% przyczepności opony nowej.
Bardzo duży wpływ na żywotność gumy ma upływający czas, dlatego sklepy z oponami bardzo często informują, z którego rocznika pochodzi sprzedawana opona. Prawo nie mówi nic na temat wieku opon, jednak górną granicą “przyzwoitości” wydaje się okres do 10 lat, dla opon zimowych będzie to 5-6 lat. Po tym okresie stwardniała guma nie będzie zapewniała już takiego bezpieczeństwa, jak w nowych oponach. Wiele osób za granice “żywotności” opon uważa okres 5 lat. Uważajmy też na opony letnie – wystawianie ich na bezpośrednie działanie promieni słonecznych skraca żywotność gumy!
Symetryczne, asymetryczne, kierunkowe – czyli o podziale opon ze względu na budowę i właściwości
Opony symetryczne to opony, których obie połówki są identyczne. Jest to starsza, ale i tańsza konstrukcja zapewniająca najlepszą precyzję toru jazdy (stabilność w linii prostej), niski poziom hałasu, mały opór toczenia i długą żywotność. NIestety opony symetryczne gorzej radzą sobie w zakrętach, słabiej odprowadzają wodę i wydłużają drogę hamowania.
W oponach asymetrycznych lewa i prawa strona są różne. Część wewnętrzna posiada zwykle otwarte barki, umożliwiając szybkie odprowadzanie wody oraz ograniczenie ryzyka poślizgu hydrodynamicznego, podczas gdy część zewnętrzna jest optymalizowana pod kątem usztywnienia opony, by zagwarantować zwrotność i stabilność na zakrętach. Zapewnia to dobrą przyczepność i dobre odprowadzanie wody. Jednak to rozwiązanie jest droższe, powoduje większe spalanie i wyższy poziom hałasu zewnętrznego.
Opona kierunkowa charakteryzuje się rzeźbą bieżnika w kształcie jodełki. Na obwodzie opony znajdują się szerokie rowki mające za zadanie przenosić wodę do ukośnych rowków poprzecznych, które wyrzucają wody na zewnątrz opony. Pozwala to na najlepsze ograniczenie zjawiska aquaplaningu. Opony tego typu dobrze prowadzą się w zakrętach i dobrze hamują. Jednak produkty tego typu są droższe, bieżnik szybciej się zużywa, a opony generują większy koszt.
W sprzedaży występują też opony kierunkowo – asymetryczne.
Gdzie najlepiej kupić opony?
Oczywiście w internecie! Szczególnie polecamy duże i sprawdzone serwisy, które mają dużą rotację produktów.
Najpopularniejsze opony
Przedstawiamy listę najchętniej kupowanych aktualnie opon do samochodów osobowych w Polsce
Najpopularniejsze marki opon
Barum
Bfgoodrich
Bridgestone
Continental
Cooper
Dayton
Dębica
Dunlop
Falken
Firestone
Fulda
Goodyear
Hankook
Kleber
Kormoran
Kumho
Matador
Maxxis
Michelin
Minerva
Nankang
Nexen
Nokian
Pirelli
Sava
Semperit
Toyo
Uniroyal
Viking
Vredenstein
Yokohama