
Oleje silnikowe samochodowe
Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie – zmniejsza tarcie, smaruje jednostkę napędową, chłodzi i utrzymuje w czystości silnik. Co musisz wiedzieć o olejach silnikowych, by utrzymać silnik w dobrej formie? Czym różnią się oleje między sobą i jakie są najlepsze produkty dostępne na rynku? Zapraszamy do lektury!
Mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne
- Oleje mineralne powstają z przeróbki ropy naftowej i oferują najgorsze parametry eksploatacyjne i nie powinny być używane w nowych samochodach osobowych – optymalne jest ich stosowanie w pojazdach zabytkowych, które zostały zaprojektowane z myślą o olejach mineralnych. W internecie można spotkać się z opinią, według której olej mineralny jest remedium dla wyeksploatowanych silników, gdyż w przeciwieństwie do oleju syntetycznego ogranicza ryzyko wypłukania zanieczyszczeń powodując rozszczelnienie silnika. Jednak właściwości myjące oleju zależą nie od jego bazy, ale dodatków uszlachetniających. Oleje mineralne wciąż pozostają w powszechnej sprzedaży i kuszą niewygórowaną ceną.
- Oleje półsyntetyczne (semi-syntetyczne) to kompromis pomiędzy drogimi olejami syntetycznymi i znacznie tańszymi mineralnymi i jest chętnie wybierany gównie przez właścicieli starszych i mocno wyeksploatowanych samochodów
- Oleje syntetyczne to zdecydowanie najlepszy, a przy tym najdroższy rodzaj olejów. W przeciwieństwie do oleju mineralnego zapewnia bezproblemowy rozruch samochodu nawet w duży mróz, zapewnia czystą pracę i optymalne właściwości fizyczne wraz z upływem czasu. Nie jest prawdą, że samochód, w którym był stosowany lej mineralny, nie powinien być użytkowany z olejem syntetycznym. Naturalnie tego typu zmianę należy przedyskutować z mechanikiem podczas przeglądu pojazdu. Specjaliści zalecają użytkowanie oleju syntetycznego przez cały czas eksploatacji pojazdu, a nie tylko do pewnego limitu kilometrów, jak możemy przeczytać w internecie.
Lepkość oleju silnikowego
To jeden z kluczowych parametrów. Na opakowaniu oznaczony jest jako uniwersalny symbol np. 10W-40. 10W oznacza lepkość w warunkach zimowych, przy czym im cyfra niższa, tym olej bardziej płynny, co ma znaczenie zwłaszcza podczas odpalania silnika. Druga wartość, w tym wypadku 40 mówi o lepkości w wyższych temperaturach – im wyższa cyfra, tym większa lepkość. Do niedawna występowało 6 klas zimowych (0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W) i 5 letnich (20, 30, 40, 50, 60), jednak ostatnio wprowadzono dodatkowe klasy – SAE 8, SAE 12, SAE 16.
Lepkość oleju zależy od jego rodzaju, dlatego po parametrze określającym lepkość można wywnioskować o rodzaju użytego oleju.
rodzaj oleju | specyfikacja |
---|---|
olej mineralny | 15W-40, 15W-50 |
olej półsyntetyczny | 10W-40, 10W-60 |
olej syntetyczny | 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50 |
Klasyfikacja jakościowa
Klasyfikacja API składa się z oznaczenia “S” w przypadku silników benzynowych i “C” do silników Diesla oraz litery oznaczającej jakość oleju – im dalsza litera, tym jakość oleju jest wyższa. Z kolei klasyfikacja ACEA określa ilość popiołów – 1 to poziom najniższy, 3 – najwyższy.
Sprawdzanie poziomu oleju
Regularnie badajmy ilość oleju w silniku za pomocą bagnetu, a w bagażniku woźmy opakowanie oleju na ewentualne dolewki – nie ma bowiem nic gorszego, niż zatrzymanie się w środku lasu lub na autostradzie z powodu zbyt niskiego poziomu oleju – do najbliższej stacji benzynowej będziemy wtedy mieli kawałek drogi. Jazda ze zbyt niskim poziomem oleju może okazać się zabójcza dla turbosprężarki, o ile oczywiście nasz pojazd jest w nią wyposażony.
Ubytek oleju
Problem ten występuje głównie w starszych samochodach, a konieczność ciągłego dolewania oleju może skłonić użytkownika do użytkowania znacznie tańszego oleju mineralnego. Zalecamy jednak, aby w miarę możliwość postarać się wyeliminować przyczynę “olejożerności”, zamiast przechodzić nad nią do porządku dziennego. Najczęstsze przyczyny ubytku oleju to:
- nieszczelność silnika
- zużyty układ tłokowo-korbowy lub zużycie uszczelniaczy zaworów
- awaria turbosprężarki (tylko pojazdy w nią wyposażone)
W skrajnych wypadkach wyciekający olej może doprowadzić do pożaru!
Samodzielna wymiana oleju
Ponieważ koszt nowego oleju jest zwykle najdroższą pozycją w przeglądzie samochodu, powstaje pokusa, by oszukiwać przy jego wymianie. Ci zatem, którzy nie mają do warsztatu zaufania, próbują sami wymienić olej. Nie jest to czynność skomplikowana i przy odrobinie wiedzy możemy przeprowadzić ją w paręnaście minut. Powstaje jednak pytanie, co zrobić ze zużytym olejem? Jego spalanie lub wlewanie do kanalizacji jest surowo wzbronione i powoduje szkody w środowisku. Równie fatalnym pomysłem jest jego wylewanie do gruntu – spowoduje to skażenie wody oraz powoduje niebezpieczeństwo dla ludzi i zwierząt. Zużyty olej musi być poddany utylizacji – zatem zastanówmy się, czy wymiana oleju w zaufanym serwisie (względnie na olej, który sami dostarczymy) nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Uwaga na podróbki!
Przestrzegamy przed zakupem olejów z nieznanego źródła – zwłaszcza aukcji internetowych lub ogłoszeń internetowych. Oszczędność paru złotych może mieć bardzo poważne skutki, a my stracimy możliwość uzyskania zadośćuczynienia w przypadku problemów z pojazdem.