Akumulatory samochodowe

Akumulator jest kwasowo-olejowym źródłem energii elektrycznej w samochodzie i pełni w nim bardzo istotną funkcję, jaką jest dostarczanie prądu do rozruchu pojazdu lub w sytuacji, gdy alternator nie jest w stanie podać wystarczającej energii. W takich sytuacjach niezbędne jest pozyskiwanie wcześniej wytworzonej energii z akumulatora. Urządzenia te, chociaż dość trwałe, z czasem zmniejszają swoją pojemność. Pojawiają się problemy z zapaleniem silnika, występują błędy w układzie elektrycznym, reflektory słabiej świecą. To znak, że czym prędzej należy rozejrzeć się za nowym akumulatorem! Co musimy wiedzieć? Na co zwrócić uwagę?

Co sprzyja szybkiemu zużyciu akumulatora?

  • system Start&Stop wyłączający silnik podczas krótkich postojów, np. na światłach
  • intensywna jazda miejska z dużą ilością zatrzymań
  • pokonywanie krótkich dystansów samochodem
  • częsta praca na jałowym biegu
  • duże zapotrzebowanie samochodu na prąd
  • niskie temperatury

mechanik patrzy pod maskę samochodu

Czy na pewno nowy?

Wiek akumulatora nie jest liczony od jego instalacji w pojeździe, ale od momentu wytworzenia. Dlatego istotne jest, by zwrócić uwagę na datę zalania akumulatora (pierwszego ładowania) i wystrzegać się sklepów które wolno rotują towarem. Jeżeli data jest podana w formie nic nie mówiącego nam kodu, do jego odszyfrowania proponujemy wykorzystać informacje w internecie. Jeżeli mamy możliwość, sprawdźmy napięcie spoczynkowe – wartość niższa niż 12,5V powinna sprawić, że poszukamy innego egzemplarza. Rozładowany akumulator nie tylko świadczy o długim “stażu” na półce, ale również poprzez fakt wyładowania trwale obniża parametry.

Pojemność

To najważniejszy parametr. Podawany jest w amperogodzinach (Ah) w myśl zasady: im większa wartość, tym większa pojemność. Musi być ona dostosowana do zapotrzebowania samochodu na energię i nie może być większa, niż możliwość wytwarzania prądu przez alternator. W takim przypadku akumulator pozostanie permanentnie niedoładowany, co odbije się drastycznie na żywotności. Akumulator o pojemności 45 amperogodzin będzie w stanie oddawać prąd 1 ampera przez 45 godzin, natomiast ten o pojemności np. 70 amperogodzin – przez 70 godzin. Najczęściej spotykamy na rynku akumulatory o pojemności 45 Ah, 60 Ah i 70 Ah.

Moc rozruchowa

Określenie, ile prądu (w Amperach) może podać krótkotrwale akumulator w momencie rozruchu przy temperaturze -18 stopni Celsjusza (natężenie szczytowe). Nie należy kupować akumulatora o większej wartości, niż zalecana przez producenta. Akumulatory o dużej mocy rozruchowej są mniej odporne na negatywne skutki głębokiego rozładowania i cechują się mniejszą trwałością. Zazwyczaj pojazdy z silnikami wysokoprężnymi wymagają większej wartości prądu rozruchowego.

akumulator Varta

Przykładowe oznaczenie akumulatora: A14 to numer modelu, 40Ah – pojemność, 12V – napięcie, 330 – moc rozruchowa

Napięcie

Ponieważ niemal wszystkie samochody osobowe mają instalację 12 Volt, wartość ta nie jest często podawana w specyfikacji akumulatora – uznaje się ją za oczywistą.

Podczas eksploatacji akumulatora regularnie badajmy jego napięcie. Im niższe wartości, tym szybciej będziemy musieli rozejrzeć się na nowym akumulatorem.

Biegunowość

  • P+ – biegun dodatni znajduje się po prawej stronie
  • L+ – biegun dodatni znajdziemy po lewej stronie

Z uwagi na krótkie kable podłączeniowe jeżeli kupimy akumulator o odwrotnej biegunowości, możemy nie być w stanie przyłączyć go do instalacji.

Kształt akumulatora i biegunów

Akumulatory są zwykle ciasno wpasowane pod maską, dlatego zakupiona bateria musi dokładnie pasować do miejsca, w którym ma się znajdować. Dlatego zawsze upewnijmy się, że wybrany model będzie kompatybilny z naszym pojazdem. Im nowszy i bardziej “wymyślny” pojazd, tym większe prawdopodobieństwo, że bateria również będzie nietypowa. Zagwozdką może być również kształt biegunów – najczęściej spotkamy się w Polsce z biegunami cokołowymi stożkowymi o znormalizowanych wymiarach. Jednak w niektórych modelach np. marki Ford znajdziemy już fabryczne akumulatory z płaskimi, przykręcanymi klemami.

Rodzaje akumulatorów

  • kwasowo-ołowiowe (standardowe) – najstarszy i wciąż często używany typ akumulatora. Charakteryzuje się niską ceną i wystarczającymi parametrami użytkowymi. Chociaż jest to odporny typ akumulatora, permanentne rozładowanie może doprowadzić do zakwaszenia, co definitywnie obniża walory użytkowe. W tego typu bateriach powinniśmy kontrolować poziom elektrolitu, gdyż długotrwały niedobór przyspiesza zużycie.
  • o wydłużonej żywotności (EFB/AFB/ECM) – posiadają znacznie większą wytrzymałość cykliczną (parametr określa, ile razy można uruchomić samochód) i są w stanie zaspokoić nawet “prądożerne” pojazdy. Niestety są dość drogie, a głębokie rozładowania wpływają na nie bardzo niekorzystnie. Wykorzystywane są między innymi w samochodach z systemem Start & Stop
  • AGM – są bezobsługowe i pozwalają na bardzo dużą liczbę odpaleń. Niestety pozostają również delikatne m.in. na ciepło. Znajdują zastosowanie między innymi w samochodach hybrydowych. Jest to zdecydowanie najdroższy typ akumulatorów.

Opłata recyklingowa

Przy zakupie akumulatora jesteśmy zobowiązani zwrócić stary akumulator. W przeciwnym razie sprzedawca zobowiązany jest doliczyć kwotę 30 zł.

kaucja za akumulator

Przykład informacji o kaucji nakładanej obowiązkowo na akumulator – sklep iparts.pl

Marki akumulatorów

Na rynku pełno jest zarówno produktów typu “no name” jak i topowych, bardzo drogich rozwiązań. Jak we wszystkim – warto zachować umiar i z jednej strony nie kupować niesprawdzonych produktów o nieznanym pochodzenie, z drugiej zaś nie dać się nabrać na najdroższe nowinki, gdyż i tak nie odczujemy różnicy.

W Polsce największym zainteresowaniem cieszą się akumulatory Varta, Exide, Bosch i Centra. Możemy również znaleźć wiele produktów Yuasa, Banner, Jenox.

Polecane akumulatory

Skomentuj ten artykuł!

  powiadom mnie  
Powiadom o
Login/Register access is temporary disabled

Używając strony akceptujesz fakt, że używa ona plików cookies oraz akceptujesz politykę prywatności. więcej informacji o cookie

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Kontynuując akceptujesz ten fakt oraz naszą politykę prywatności.

zamknij